top of page
  • Forfatters billedeMie Hald

Sådan kan du starte en god forfatterplatform

Opdateret: 2. maj 2021

Da jeg var en helt ny forfatterspire, havde jeg den her romantiske idé om, hvad det vil sige at være forfatter. Man sad og skrev bøger og blev udgivet, og så tog forlaget sig af alt det andet, mens pengene bare kørte ind.


Jah, nej – sådan fungerer det ikke.


I det her blogindlæg vil jeg gennemgå de ting, du har brug for at vide, for at kunne starte en god forfatterplatform op. Der er meget learning-by-doing involveret, men med en smule basisviden og nogle gode tips kan man ikke gå helt galt i byen! Desuden er det altid rart med et sted at starte…


Hvorfor er en forfatterplatform nødvendig?

For 100 år siden skulle forfattere møde op til fine fester og arrangementer og promovere sig selv dér. Det skal man stadig (for eksempel til bogfestivaler), men i dag bliver det store ræs kørt på sociale medier.


En forfatterplatform betegner alle de steder, du er til stede online. Måske har du lagt mærke til, at jeg her på min hjemmeside altid linker til Facebook og Instagram i bunden. Det er fordi, det er dér, jeg er mest aktiv. Men jeg er også på Twitter, Tumblr og TikTok for bare at nævne nogle stykker!


Med en forfatterplatform kan du gøre andre opmærksomme på dig selv og dit arbejde. Ved at skabe en onlinetilstedeværelse har du et publikum, allerede inden du bliver udgivet. De er allerede interesserede i det, du laver, og vil med større sandsynlighed købe eller forudbestille din bog.


For nogle er det helt utrolig grænseoverskridende at bevæge sig ud på sociale medier, og det bliver nok ikke bedre, når jeg siger det her: Der skal være fokus på dig.


Screenshot fra Mie Halds Instagram.

I modsætning til eksempelvis bogbloggere, der fokuserer på en bred vifte af bøger, så bør du på sociale medier gøre dig selv genkendelig. Men bare rolig. Jeg er ikke begejstret for at poste billeder af mig selv, og hvis du kigger hen på min Instagramprofil, så er der faktisk flest billeder af bøger og notesbøger. Indimellem popper jeg selv op. Man skal jo starte et sted!

Promover din bog inden den udkommer, og allersenest når den er blevet godtaget af et forlag! For hvordan skal folk ellers kende til den?


Den rigtige platform til dig

Der er helt vanvittigt mange platforme, man kan komme på! Men hvad for én er bedst til dig?


For at finde den platform, du bør fokusere mest på, skal du være bevidst om din målgruppe. Og ja, jeg ved det godt – der er bare ikke noget værre end ”målgruppe”. Men i den her sammenhæng er målgruppe faktisk et ret vidt begreb.


Uden at have helt konkrete tal, kan jeg her give dig en lidt løs guide til, hvilke aldersgrupper er på hvilke apps og sider*.

  • 13-16+ - Snapchat, Instagram, TikTok

  • 16-26+ - Instagram, Tumblr, Twitter, TikTok

  • 26+ - Instagram, Facebook

Du kan måske regne ud, at Instagram er et godt sted at melde sig på banen. Unge forlader lige så langsomt Facebook, og Twitter er ikke så udbredt i Danmark som på det engelske marked.


De fleste apps kræver dog særlig opmærksomhed og noget nær en mindre produktion af content – det kan du læse mere om sidst i blogindlægget, hvor jeg gennemgår råd til forfattere på sociale medier.


*BEMÆRK: Jeg har ikke konkrete tal til at underbygge grupperne – det er af ren erfaring og det, jeg selv har observeret, men kan meget vel variere fra område til område og er kun ment som en meget løs vejledning.


Hvad hvornår?

Men hvad skal du hoppe på hvornår? Det er faktisk ret simpelt.


Hvis du ikke er udgivet endnu, så anbefaler jeg at starte ud med en Instagram-profil med delvist eller primært fokus på dine skriverier. Andre platforme kan du bruge for sjovs skyld, og så langsomt omdanne, når du får mere overskud.

Screenshot af Mie Halds Instagramprofil.

Når du bliver antaget hos et forlag, så opret en Facebook-side til dig selv som forfatter. Her kan du, sammen med din Instagram-profil, promovere din bog, inden den udkommer.

Jeg anbefaler ikke, at du opretter en forfatterside, før du er blevet antaget. Facebook har et større og større fokus på reklamer og markedsføring, og derfor er det godt at kunne præsentere eller tease et reelt produkt, folk snart får chancen for at købe.


De andre sociale medier kan du, som tidligere nævnt, bruge for dig selv. Du kan lige så stille skifte fokus over på bøger, når du bliver mere seriøs.


Værd at undersøge om diverse sociale medier

Der er nogle ting, du bør undersøge, når du har en forfatterplatform på forskellige sociale medier. Først og fremmest skal du selvfølgelig være klar over reglerne for brug, men så længe, dit indhold ikke er voldsomt, anstødeligt, konstant seksuelt og/eller groft, så burde du ikke falde i unåde.


Desuden er det værd at undersøge, hvilke kontroverser de forskellige platforme har været involverede i. TikTok er for eksempel ikke det bedste sted at brande sig selv (ja, jeg ved godt, det er dobbeltmoralsk…), eftersom appen har været involveret i nogle knap så heldige skandaler. Det er godt at vide, hvad du eventuelt kan hive dine læsere ind i. Det er trods alt dit ansvar at være en god rollemodel, når du træder frem i spotlyset.


Når du bruger apps som Instagram, så lærer du hurtigt om algoritmen. Det er det system, der bestemmer, hvem der skal se dit indhold. Algoritmen kan være utrolig svær at blive klog på, og den ændrer sig ofte. Derfor er det godt at undersøge artikler om den med jævne mellemrum.


Hvad med en hjemmeside?

En forfatterhjemmeside, som den du befinder dig på nu, er faktisk ikke den vigtigste forfatterplatform, men den er god at have! Du skal ikke oprette en hjemmeside, hvis du ikke er udgivet. En god hjemmeside koster nemlig penge. Det er en investering, men ligesom med Facebooksiden, så er det godt at oprettet den, når du bliver antaget.


Jeg bruger rundt regnet 500,- kroner om året på at holde min hjemmeside kørende. Det dækker vedligeholdelse, domænenavn og webhotel, men der er mere, jeg kan bruge penge på. Jeg har for eksempel ikke en decideret postkasse – derfor ser min mailadresse lidt mærkelig ud, når jeg sender nyhedsbreve ud (du kan tilmelde dig mit nyhedsbrev ved at klikke hen på forsiden – husk at fjern mig fra spam 😉).


Hvis du har pengene, og virkelig er fast besluttet på din forfatterdrøm, så kan du starte en hjemmeside som en blog og poste nogle noveller eller digte. Det er også en god måde at skabe lidt trafik på tværs af dine platforme!


Min første hjemmeside blev bygget med Bricksite, der har det allermest nødvendige, du skal bruge. I dag er jeg dog skiftet til Wix, der har mange flere funktioner, men også er mere brugervenlig. Wix er i det lange løb en smule dyrere, fordi der er flere muligheder for tilkøb.

Der er mange flere muligheder for hjemmesider, og det er virkelig værd at undersøge dem og finde den, der passer bedst til dig.

Billede af et sengebord formet som en ridder med teksten "Ah yes, who doesn't love a good one-knight stand" over sig.
"Who doesn't love a good one-knight stand?"

Husk! Husk! Husk!

”Tænk, tast, tal.”


Det siger min far ofte. Det er et gammelt levn fra hans tid i militæret, og det er så f!cking vigtigt, når det gælder en onlinetilstedeværelse!


Vi har ytringsfrihed, og du kan skrive det, du vil. Men ét forkert træk kan ødelægge hele din karriere. Så når du optræder på de sociale medier, så opfør dig pænt, overvej alt, du siger, og sørg for at vælge dine ord med omhu.


Du skal selvfølgelig tale for de sager, du tror på – det gør jeg selv. Men tænk over, hvordan du formulerer dig. Vær forsigtig, for internettet kan ødelægge dig på et øjeblik.

Husk på de gode gamle huskeregler: Hvad ville mor sige? Og er du en røv?


Mine råd til forfattere på sociale medier

At skabe content kan være helt utrolig hårdt, og du kan ikke gøre det hver dag. Det, jeg gør, er at have nogle sessions med jævne mellemrum. Når solen er god, så tager jeg så mange billeder, jeg har kreativitet til, til Instagram. Jeg redigerer dem og gemmer dem i noter, hvor jeg også skriver caption, laver hashtags og noterer, hvornår de skal postes.


Screenshot af planlægning af forskellige SoMe-posts.

Jeg kan altid rykke rundt på min orden. Men jeg sparer meget tid ved at ”få det overstået” på et par timer, i stedet for at skulle gøre tid til det hver dag. Og hvis der lige dukker noget op, der er vigtigere, så er der også plads til dét!


Jeg gør det samme med TikTok, selvom jeg ikke er lige så aktiv dér. Tag noget tid og forbered nogle posts, som du gemmer og kan poste, når du vil.


Det vigtigste, du skal huske, er, at du ikke skal blive opslugt af de sociale medier. Man kan nemt blive desperat efter følgere eller likes – det bliver jeg selv en gang imellem. Så vælger jeg som regel at tage en pause på en uges tid eller noget, hvor jeg ikke poster. Jeg tager bare en dyb indånding og lader tingene køre.


Dit vigtigste produkt er nemlig dig. Så pas på dig selv, og bliv ikke offer for det pres, sociale medier kan skabe.


Held og lykke med din forfatterplatform!

44 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page