top of page
  • Forfatters billedeThea Astrid Fynbo Madsen

Gæsteindlæg: ”Min research af nordisk mytologi” af Thea Astrid Madsen

Thea Astrid Fynbo Madsen er en anden forfatter fra forlaget Brændpunkt. Hendes debutroman, Langt Væk fra Asgård, udkom i juni 2020 og havnede som én af de tre finalister til Årets Danske Fantasydebutant i 2021.


Som titlen antyder, er nordisk mytologi et bærende element i bogen. Jeg har inviteret Thea Astrid til at fortælle om, hvordan hun researcher – nordisk mytologi er noget, der også interesserer mig helt utrolig meget, og derfor er jeg begejstret for at kunne dele hendes indlæg her!


Langt Væk fra Asgård kan købes her, og du kan følge Thea Astrid på Instagram eller TikTok. Nok fra mig – her kommer Thea Astrid!

Smilende Thea Astrid fremviser bogen Langt Væk fra Asgård
Thea Astrid med Langt Væk fra Asgård

NERD ALERT!

Jeg elsker sagn og mytologier – og jeg tager udelukkende udgangspunkt i dem, når jeg som forfatter skaber mine egne, originale fortællinger. Jeg fik udgivet min debut Langt Væk fra Asgård i 2021 hos forlaget Brændpunkt, bog 2, Langt Væk fra Midgård, udkommer i 2022 – jeg er i gang med at skrive bog 3, Langt Væk fra Udgård.


Tilsammen udgør de tre bøger ”Langt væk”-trilogien.


I min ”Langt væk”-trilogi tager jeg udgangspunkt i den nordiske mytologi; dét kræver massiv research.


Nordisk mytologi har en særlig plads hos mig

Særligt den nordiske mytologi har altid fascineret mig. Da jeg var barn, lånte jeg Valhalla-tegneserierne med hjem fra bogbussen mange gange – ligesom jeg har set tegnefilmsversionen omtrent 10 gange eller mere.


Jeg tror, det, som fanger mig særligt ved den nordiske mytologi, er, at den kan fortælle os noget om vores nordiske ophav. Vi lever i en globaliseret verden, hvor alt er muligt, og her kan den nordiske mytologi med sine fortællinger være med til at give os et standpunkt og et tilhørsforhold til vores nordiske aner.


Nordisk mytologi byder på et helstøbt univers og en fascinerende kosmologi. Der er et alsidigt og mangfoldigt karaktergalleri. De mange dramatiske fortællinger har ikke til formål at moralisere, men viser i stedet ufejlbarlige guder og helte.


Det kræver research – også når det gælder fantasy

Jeg har nok altid vidst, at jeg gerne ville skrive en bog, der foregik i nordisk mytologis univers – og det projekt kastede jeg mig ud i, da jeg blev 14 år; nemlig min debut Langt Væk fra Asgård.


Men jeg vidste samtidig også, at det krævede research. For at skabe et troværdigt univers og fortælling er det nødvendigt for mig at sætte mig grundigt ind i oplægget. Også selvom jeg skriver fantasy.


Når man vælger at skrive en bog med udgangspunkt i noget alment kendt, fx en mytologi, vil der automatisk være forventninger til dig som formidler. Mange har en holdning til den nordiske mytologi, og hvordan den portrætteres. Som forfatter mener jeg, at man har en forpligtelse til at sætte sig godt og grundigt ind i stoffet, have bagagen i orden – og så kan jeg ”bryde” med rammerne, digte min egen fortællinger osv.


Jeg vidste allerede en del om nordisk mytologi, da jeg gik i gang med at skrive Langt Væk fra Asgård, men jeg ville gerne vide endnu mere, så jeg var godt rustet.


Så jeg åd mig igennem den ene fagbog efter den anden om nordisk mytologi. Jeg lærte the basic facts om guderne, stederne, væsnerne osv.

Billede af Langt Væk fra Asgåd på mosklædt træ
Langt Væk fra Asgard af Thea Astrid var en del af min adventsgiveaway på Instagram 2021

Fokus på det mørke og dystre

Jeg ønskede mig Den Ældre Edda i fødselsdagsgave, da jeg gik i 8./9. klasse, som godt nok ikke er faglitteratur, men en digtsamling, der rummer fortællinger om de nordiske mytologier og diverse heltesagn. En ordentlig mursten, men flot illustreret og stemningsfuld.


Trods min store viden om de nordiske guder, var det ikke dem, jeg ønskede at basere min bog på. Alt dét var egentlig bare baggrundsviden. Der skulle faktisk slet ikke være nogen guder med!


Nordisk mytologi byder på meget mere, og der findes i forvejen mange gode bøger om guderne.


Jeg havde derfor lyst til at bidrage med en ny vinkling. Jeg ville først og fremmest gerne skabe en mørk, dyster og rå verden.


Historiske friheder og en slags vikingetid

Bogen skulle handle om menneskene – og da nordisk mytologi blev praktiseret i vikingetiden, var det jo oplagt, at miljøet skulle minde om denne tidsalder.


Når jeg skriver ”minde om” skyldes det selvfølgelig, at min bogserie er fantasy – og nærmere betegnet low fantasy. Dvs. at den foregår i en verden, som minder om vores, fx i en specifik historisk tid som vikingetiden.


Det betyder, at jeg har taget mig en del friheder, og en historiker, der læser min bog, vil bestemt kunne påpege, hvor den ikke er historisk korrekt. Men det har heller ikke nogensinde været intentionen. ”Langt væk”-trilogien er ikke historiske romaner.


Bogen foregår i nordisk mytologis univers, og der er magi samt overnaturlige væsner med. Så 100% vikingetid bliver det aldrig.


Tro mod den nordiske mytologi

På trods af, at min bog er fantasy, så har jeg haft et stort behov for at være meget tro mod nordisk mytologi.


Et godt eksempel her er antagonisten, jætten Hymer, i bog 2, som er en ægte karakter fra nordisk mytologi. Jeg brugte lang tid på at finde ud af, at det lige præcis var ham, som skulle være med. Jeg havde brug for en karakter, der indgik i en fortælling med guderne. Sådan er karakteren Hymer der bl.a. er kendt for at have sejlet med Tordenguden Thor.

Forside til tegnserien "Ormen i Dybet"
Læs om Thors Fisketur i Peter Madsens Valhalla

Jeg kunne godt have skabt min egen antagonist, men jeg synes, det er langt sjovere og mere autentisk, når jeg er tro mod oplægget, og netop kan finde og indlemme disse ”allerede eksisterende” karakterer fra mytologien.


Jeg har brugt meget tid på at indflette de rette karakterer, væsner osv. i mine bøger. Fra starten har jeg ikke ville lave for meget om på dem i mine bøger, fx ændre på grundlæggende relationer, fakta og lignende. Faktisk ønsker jeg, at folk, der har læst mine bøger, uden problemer kan koble dem sammen med nordisk mytologi og se ligheder. At det skaber genkendelse for dem og giver mening.


Intertekstualitet giver et kick!

Det samme gælder for myterne. De forskellige kendte myter har jeg overvejet, om jeg kunne inkorporere i ”Langt væk”-trilogien – eller hentyde til!


Et eksempel her er myten om menneskebørnene, Tjalfe og Røskva, der bliver hentet til Asgård for at tjene guderne. Tjalfe og Røskva er hovedkarakterer i Langt Væk fra Asgård – men bogen foregår dog, før myten indtræffer. Ikke desto mindre centrerer bog 1 sig om lige netop denne myte.


Det giver mig et kick at kunne lave disse koblinger og skabe Intertekstuelle referencer.


Samtidig har det også været essentielt for mig, at folk uden kendskab til den nordiske mytologi kan læse ”Langt væk”-trilogien. Karaktererne skulle ”stå på egne ben” og vække en interesse hos læseren, så denne har lyst til at lære mere om den nordiske mytologi.


Gamle ord gør fortællingerne autentiske

Jeg er en af de typer, som er glad for at skrive noter i min research, især når det gælder mytologier og folkesagn, som er blevet genfortalt, formidlet og dokumenteret på mange måder af forskellige folk.


Jeg producerer mange lister med hver deres formål. Det er ikke listerne, som jeg bruger dagligt, men nogle, som jeg en gang imellem vender tilbage til.


Én liste indeholder fx gode ideer til mytologistof, som jeg kan bruge i mine bøger; en anden vedrører karakterer fra den nordiske mytologi, som kunne være fede at have med eller referere til.


Eftersom ”Langt væk”-trilogien foregår i en slags vikingetid, så jeg har jeg brugt (og bruger fortsat) lang tid på at finde gamle ord og vendinger, for at gøre fortællingerne mere autentiske. Så jeg har et laaaangt dokument, som hedder ”gode ord”, fyldt med netop guldkorn fra ældre tid.

Bøgerne Den Ældste Edda, Nordiske Guder og Helte og Nordisk Mytologi lagt frem sammen
Thea Astrids research

Jeg bliver aldrig færdig med at researche

Under hele mit arbejde med ”Langt væk”-trilogien har jeg researchet nordisk mytologi. Det er en on-going proces, hvor jeg hele tiden prøver at komme et spadestik dybere. Se sammenhænge og potentiale, der kan bruges i mine bøger. Selv nu, hvor jeg er i gang med at skrive bog 3, researcher og nørder jeg.


Hvis du ønsker at kaste dig ud i at skrive en bog med udgangspunkt i nordisk mytologi, kan jeg anbefale dig 3 bøger på den skøn- og fagglitterære skala:


SKØNLITTERATUR

· Den Ældre Edda (findes i mange versioner, men gerne ”Den Ældre Eddas Gudesange” af Karl Gjellerup, den er meget smukt illustreret)

· Sagaen om Valhal af Johanne Hildebrandt


FAGLITTERATUR

· Nordiske guder og helte af Anders Bæksted

· Nordiske guder af Knud Erik Larsen

89 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page